اقامت ایتالیا از راه تمکن مالی (خود حمایتی)

امروزه بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به ایتالیا را دارند، از طریق مهاجرت به روش تمکن مالی(خود حمایتی) ایتالیا اقدام می‌نمایند. روش مهاجرتی تمکن مالی (خود حمایتی) ایتالیا یکی از بهترین روش‌های ممکن برای اخذ اقامت در کشور ایتالیا است. در این روش، فرد با اثبات توانایی مالی خود اجازه اقامت در کشور ایتالیا را می‌گیرد. در این مقاله گروه مهاجرتی هلدینگ رسام به بررسی اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی (خود حمایتی) و جنبه‌های مختلف آن می‌پردازیم.

نام و نام خانوادگی *
این فیلد را پر کنید
شماره موبایل *
این فیلد را پر کنید
  1. هلدینگ رسام
  2. وبلاگ
  3. اقامت ایتالیا از راه تمکن مالی (خود حمایتی)

مقدمه ای درباره ایتالیا

کشور ایتالیا در جنوب قاره اروپا واقع شده است. مساحت کشور ایتالیا 30134 کیلومتر مربع و جمعیت آن 60 میلیون و 600 هزار نفر می باشد. ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا محسوب می‍شود. اتریش، فرانسه، سوئیس، اسلوونی، واتیکان و سن مارینو کشورهایی هستند که با ایتالیا مرز مشترک دارند. پایتخت کشور ایتالیا شهر زیبا و تاریخی رم می‍باشد که در قسمت جنوبی این کشور قرار گرفته است. کشور ایتالیا دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای است. در ایتالیا جولای گرم‍ترین و ژانویه سردترین ماه‍های سال هستند.

ایتالیا کشوری با فرهنگ و تاریخی غنی است که هرساله میزبان گردشگران و مهاجران بسیاری از سرتاسر جهان می باشد. امنیت و رفاه اجتماعی بالا، آب و هوای معتدل و متمایز از دیگر کشورهای اروپایی، سواحل و مناظر بسیار زیبا، کشور ایتالیا را همواره در لیست مقاصد مهاجرتی و گردشگری قرار داده است. افراد بسیاری همواره خواهان گذراندن دوران بازنشستگی خود در کشور زیبا و منحصر به فرد ایتالیا می‍باشند. دولت ایتالیا برای این دسته از افراد امکان دریافت اقامت ایتالیا از طریق اقامت تمکن مالی یا ویزای بازنشستگی را فراهم نموده است.

دریافت اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی

 یکی از محبوب‍ترین و کم ریسک ترین روش‍های مهاجرت به اروپا و دریافت اقامت دائم اروپا، اقامت از طریق خودحمایتی یا تمکن مالی می باشد. برای اقدام به مهاجرت از طریق تمکن مالی، فرد متقاضی باید با ارائه مدارک و مستندات لازم نشان دهد که بدون کار کردن در کشور مقصد توانایی مالی تامین زندگی خود و خانواده‍اش را دارا می‍باشد. کشور ایتالیا از جمله کشورهایی است که از طریق روش تمکن مالی یا خودحمایتی مهاجر می‍پذیرد. در این مقاله به بررسی شرایط و ویژگی‍های اقامت تمکن مالی یا ویزای بازنشستگی کشور ایتالیا پرداخته می شود.

ایتالیا به افراد مستقل مالی، اجازه اقامت اعطا می‌کند. فرد مستقل مالی کسی است که می‌تواند درآمد غیرفعال دائمی را برای دولت ایتالیا به اثبات برساند. افراد غیر ایتالیایی که استطاعت و تمکن مالی کافی را دارند، می‌توانند اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی یا خود حمایتی را دریافت کنند. این نوع از مهاجرت به کشور ایتالیا از سال 1999 در این کشور اجرا می‌شود. برای اخذ راهنمایی و اطلاعات بیشتر کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی هلدینگ رسام همواره آماده پاسخگویی هستند.

اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی

اقامت تمکن مالی یا ویزای بازنشستگی یکی از انواع روش‍های اخذ اقامت ایتالیا می باشد که غالبا توسط اتباع خارجی غیراتحادیه اروپا استفاده می شود. روش تمکن مالی از کم ریسک‍ترین و ساده ترین روش‍های مهاجرت به اروپا و اخذ اقامت دائم اروپا به شمار می رود. متقاضیان اقامت تمکن مالی کشور ایتالیا باید به این دولت ثابت کنند که توانایی مالی برای تامین هزینه زندگی خود و خانوده شان را بدون انجام کار و داشتن شغل دارا هستند. فرد متقاضی تمکن مالی خود را باید از طریق منابع مالی مختلفی چون حقوق بازنشستگی، اجاره املاک، سود بانکی و… نشان دهد. این بدین معناست که افرادی که از طریق اقامت تمکن مالی به ایتالیا مهاجرت می‍کنند اجازه کار در این کشور را نخواهند داشت. فرد متقاضی بایست مبلغی معادل 31000 یورو در حساب خود داشته باشد. اگر متقاضی به همراه همسرش قصد اقدام به مهاجرت از طریق تمکن مالی را داشته باشد این مبلغ 38000 یورو خواهد بود و به ازای هر فرزند 5% به میزان این سپرده افزوده خواهد شد.

اقامت تمکن مالی ایتالیا در ابتدا از نوع اقامت موقت می‍باشد و در 5 سال اول به شکل سالیانه قابل تمدید خواهد بود. حفظ میزان درآمد ثابت ماهیانه، داشتن بیمه سلامت معتبر، حضور و زندگی در کشور ایتالیا و همچنین داشتن آدرس معتبر در این کشور از شرایط لازم برای تمدید اقامت موقت می‍باشد. بعد از گذشت 5 سال از صدور اقامت موقت امکان دریافت اقامت دائم فراهم می‍باشد و پس از گذشت10 سال زندگی در ایتالیا می‍توان برای دریافت پاسپورت و شهروندی کشور ایتالیا اقدام نمود.

مطالب مرتبط: اقامت تمکن مالی یونان

ویزای تمکن مالی ایتالیا (خود حمایتی)

ویزای تمکن مالی ایتالیا نوع خاصی از ویزا است که به آن دسته از متقاضیان اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی اعطا می‌شود که هم ازنظر مالی در شرایط خوبی هستند و می‌خواهند به‌طور دائمی یا بلندمدت در این کشور ساکن باشند و هم قصد کار کردن در کشور ایتالیا را ندارند و می‌توانند از پس هزینه‌های خود بربیایند. ویزای تمکن مالی ایتالیا در ابتدا برای مدت یک یا دو سال صادر می‌شود و پس از پایان اعتبار، در صورت واجد شرایط بودن ( داشتن آدرس معتبر در ایتالیا، داشتن بیمه پزشکی) دوباره توسط اداره پلیس تمدید می‌گردد. فرد با داشتن این ویزا می‌تواند در تمام طول سال در کشور ایتالیا زندگی کند، ولی نباید بیشتر از 182 روز غیبت داشته باشد.

ویزای تمکن مالی ایتالیا

شرایط دریافت اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی

افرادی که می‌خواهند اقامت ایتالیا از طریق خود حمایتی را دریافت نمایند، باید واجد شرایط زیر باشند:

داشتن درآمد غیرفعال

فرد متقاضی باید درآمد غیرفعال داشته باشد. حداقل این درآمد باید 400 درصد مالیات IPREM باشد که در سال 2020 برابر حدود 31000 یورو در سال برای متقاضی اصلی است. اگر همسر متقاضی اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی نیز بخواهد اجازه اقامت دریافت کند، حداقل درآمد 20٪ افزایش می‌یابد. به ازای هر فرزندی که در برنامه گنجانده‌شده است نیز 5 درصد دیگر (معادل حدود 7000 یورو سالیانه به ازای هر فرزند) اضافه می‌شود. فرد غیر ایتالیایی باید به مقامات ایتالیایی ثابت کند که درآمد دارد، این درآمد در آینده بدون وقفه باقی می‌ماند و به محل زندگی او و فعالیت‌های روزانه بستگی ندارد.

منابع درآمد غیرفعال احتمالی که موردقبول مقامات ایتالیایی هستند، عبارتند از:

  • اجاره املاک و مستغلات
  • سود سپرده‌ها
  • سود سهام از اوراق بهادار
  • درآمد حاصل از فعالیت‌های تجاری
  • حقوق بازنشستگی

درآمدهای شغلی به‌عنوان درآمد غیرفعال، محاسبه و پذیرفته نمی‌شوند.

خرید یا اجاره بلندمدت املاک

فرد متقاضی دریافت اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی (خود حمایتی) باید در خاک این کشور ملکی برای خود خریداری کند و یا ملکی را به اجاره بلندمدت خود درآورد. او باید بتواند توانایی مالی خود را در زمان انتخاب ملک برای مقامات ایتالیایی به اثبات برساند. درواقع باید گفت درباره میزان هزینه و بهای خرید یا اجاره ملک در قوانین مهاجرت ایتالیا، هیچ الزام و اجباری نیست. ولی باید ملکی که قرار است خریداری یا اجاره شود، از کیفیت و متراژ مناسبی متناسب با تعداد اعضای خانواده برخوردار باشد. از طرف دیگر، افرادی که در کشور ایتالیا ملک می‌خرند، نسبت به افرادی که ملکی را به‌صورت بلندمدت اجاره می‌کنند، در اولویت قرار دارند. کارشناسان و وکلای مهاجرتی خبره موسسه مهاجرتی هلدینگ رسام می‌توانند در یافتن ملکی مناسب به افراد کمک کنند.

افراد غیر ایتالیایی مقیم کشور ایتالیا که این نوع ویزا را دارند، می‌توانند در هنگام خرید خانه اول (پریما کاسا)، درصورتی‌که آن ملک محل اقامت اصلی آن‌ها باشد، تخفیف دریافت کنند و هزینه‌های مالیاتی را 2 تا 4 برابر کاهش دهند. همچنین دسترسی به وام بانکی تسهیل می‌شود.

شرایط دریافت اقامت خودحمایتی ایتالیا

وجود حساب بانکی

فرد متقاضی اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی باید در یکی از بانک‌ها حساب سپرده بانکی داشته باشد. مبلغ خاصی برای موجودی حساب ذکر نشده است. اما به صورت تجربی به‌دست‌آمده که بهتر است حساب وی حداقل 40000 یورو موجودی داشته باشد.

سابقه خوب فرد

فرد متقاضی باید وجهه و شهرت خوبی داشته باشد ( مانند عدم وجود سابقه محکومیت برای فرد، عدم وجود دادرسی کیفری، عدم وجود مشکلات خدمات مهاجرت و تخلفات اداری)

داشتن بیمه پزشکی بین‌المللی

فرد متقاضی اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی باید بیمه پزشکی مناسب خود را داشته باشد. هزینه این بیمه‌ها بین 200 تا 600 یورو در سال به ازای هر کدام از اعضای خانواده است.

از آنجایی ‌که فرد باید واجد تمامی شرایط باشد و در صورت عدم وجود حتی یکی از شرایط، ممکن است ویزای فرد صادر نشود، اکیداً توصیه می‌شود قبل از اقدام برای درخواست اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی (خود حمایتی) با وکیل‌های مهاجرتی موسسه مهاجرتی هلدینگ رسام مشورت شود.

آنچه دیگران می خوانند: اقامت تمکن مالی پرتغال

مدارک لازم برای دریافت اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی

مدارک لازم برای دریافت اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:

1- گذرنامه بین‌المللی

2- اسناد مرتبط با املاک و مستغلات در کشور ایتالیا: این اسناد می‌توانند توافقنامه قصد خرید ملک و گواهی پرداخت سپرده، قرارداد فروش یا اجاره بلندمدت باشند.

3- مدارک اثبات‌کننده وجود درآمد غیرفعال در سال گذشته برای فرد متقاضی: اجاره، حق امتیاز، سود سهام، درآمد حاصل از سپرده‌های بانکی، درآمد حاصل از اوراق بهادار، مستمری

4- رسید پرداخت هزینه‌های دولتی برای صدور ویزای D و اجازه اقامت

5- انگیزه نامه به زبان انگلیسی یا ایتالیایی: فرد باید دلایل و انگیزه‌های تمایل به زندگی در ایتالیا را به‌صورت کاملاً شفاف و واضح و به‌دوراز هرگونه ابهام شرح دهد.

6- مدارک تائیدکننده رابطه فرد با افرادی که می‌خواهند همراه خود به کشور ایتالیا ببرد. این مدارک می‌توانند شامل گواهی ازدواج و تولد فرزندان باشند.

7- بیمه درمانی معتبر در ایتالیا: بیمه درمانی می‌تواند هزینه‌های درمانی اعم از نسخه، حمل‌ونقل با آمبولانس، ویزیت پزشک، بستری در بیمارستان و غیره شامل حداقل 30000 یورو برای هر نفر در هرسال است. حداقل مدت‌زمان پوشش نیز یک سال می‌باشد.

موسسه مهاجرتی هلدینگ رسام آماده ارائه تمامی خدمات مشاوره‌ای در زمینه مدارک موردنیاز برای اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی است.

مدارک لازم برای دریافت اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی

هزینه‌های لازم برای دریافت اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی

برای دریافت ویزای تمکن مالی ایتالیا نیاز به سرمایه‌گذاری نیست. فقط هزینه‌های مرتبط با امور ویزا که چیزی حدود 116 یورو به ازای هر نفر می‌باشد و همین‌طور هزینه وکیل موردنیاز است.

اما به‌طور کلی، فرد متقاضی اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی باید درآمدی بالغ ‌بر 31000 یورو در سال برای خودش داشته باشد. اگر همسر، فرزندان و والدین تحت تکفل را هم با خود همراه ببرد، 20 درصد به ازای همسر و 5 درصد به ازای هر فرزند به این مبلغ اضافه می‌شود. همین‌طور هزینه بیمه درمانی به ارزش 30000 یورو برای هر فرد موردنیاز است. اجاره ملک در این کشور نیز چیزی بین 6000 تا 12000 یورو سالانه برحسب متراژ ملک متغیر می‌باشد.

هزینه های لازم برای اقامت تمکن مالی ایتالیا

مزایای اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی

ازجمله مزایای داشتن اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بدون نیاز به دانش زبانی خاص

 فردی که می‌خواهد از طریق تمکن مالی به کشور ایتالیا مهاجرت کند، نیاز ندارد که برای درخواست یا تمدید اجازه اقامتش دانش زبان ایتالیایی بالایی داشته باشد.

  1. بدون نیاز به سرمایه‌گذاری

برای دریافت این نوع از اجازه اقامت، نیازی به سرمایه‌گذاری در کشور ایتالیا وجود ندارد.

  1. همراهی خانواده

فرد متقاضی می‌تواند اعضای خانواده خود ازجمله همسر، فرزندان و پدر و مادر را در صورتی ‌که فرزندان متأهل نباشند و فرزندان و والدین ازنظر مالی به متقاضی وابسته باشند، با خود همراه کند.

  1. فرصتی برای گرفتن شهروندی ایتالیا

فرد می‌تواند پس از گذشت مدت اعتبار این ویزا، آن را دوباره به‌طور منظم تمدید کند تا پس از گذشت 10 سال بتواند برای شهروندی کشور ایتالیا درخواست دهد. اگر فرد خارجی مقیم کشور ایتالیا بیشتر از 6 ماه متوالی در این کشور حضور نداشته باشد، درخواست تمدید اجازه اقامت او رد می‌شود.

  1. اقامت مالیاتی

اگر فردی که از طریق تمکن مالی به کشور ایتالیا سفر کرده است، بیش از 183 روز در سال در این کشور زندگی کند، مقیم مالیاتی ایتالیا محسوب می‌شود و بدهی مالیاتی برابر با بدهی مالیاتی ایتالیایی‌ها دارد. این مالیات شامل درآمد او در خارج از کشور نمی‌شود.

  1. سفر به کشورهای اتحادیه اروپا

 فرد امکان سفر بدون ویزا به کشورهای اتحادیه اروپا را دارد.

  1. تحصیل رایگان فرزندان

با داشتن این نوع از اقامت، فرزندان فرد متقاضی می‌توانند از امکان تحصیل رایگان در یک کشور اروپایی بهره‌مند شوند.

  1. زندگی در جامعه‌ای امن و پیشرفته

ایتالیا جزء کشورهای باثبات سیاسی و اقتصادی و همین‌طور کشوری پیشرفته و امن ازنظر اجتماعی است.

مزایای اقامت تمکن مالی ایتالیا

از دیگر مزایای دریافت اقامت تمکن مالی ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دریافت اقامت اروپا برای متقاضی، همسر و فرزندان زیر 18 سال
  2. سهولت در تمدید اقامت
  3. امکان دریافت اقامت دائم پس از گذشت 5 سال
  4. امکان دریافت پاسپورت ایتالیا بعد از 10 سال زندگی در ایتالیا
  5. امکان رفت و آمد آزادانه به کشور های حوزه شینگن بدون نیاز به ویزا
  6. امکان خرید ملک و سرمایه گذاری
  7. امکان تحصیل رایگان فرزندان
  8. امکان افتتاح حساب بانکی
  9. بهره مندی از خدمات بیمه پزشکی ایتالیا
  10. بهره مندی از تمامی امکانات شهروندی در اتحادیه اروپا

 

مقایسه اقامت تمکن مالی ایتالیا و فرانسه

کشور فرانسه نیز جزء کشورهایی است که به افراد متقاضی مهاجرت، گزینه مهاجرت از طریق تمکن مالی را نیز ارائه می‌دهد. در مقایسه اقامت تمکن مالی فرانسه و ایتالیا باید به نکات زیر اشاره کرد:

در ویزای تمکن مالی فرانسه برای فرزندان زیر 18 سال، طول مدت اعتبار اجازه اقامت در ابتدا 5 سال است. ولی در مورد کشور ایتالیا 1 یا 2 سال می‌باشد.

درآمد غیرفعال فرد متقاضی برای تمکن مالی فرانسه 40000 یورو ولی در مورد ایتالیا 31000 یورو در سال است. در تمکن مالی فرانسه به ازای همسر 20000 یورو و برای هر فرزند 10000 یورو باید به درآمد غیرفعال فرد اضافه شود. ولی در مورد ایتالیا برای همسر 20 درصد و برای هر فرزند 5 درصد است.

برای تمکن مالی فرانسه شرط حضور مطرح نیست. ولی در مورد تمکن مالی ایتالیا فرد باید در طول یک سال، مدت‌زمان مشخصی را در کشور ایتالیا زندگی کند.

برای اخذ ویزای تمکن مالی فرانسه متقاضی باید قبلاً به یکی از کشورهای شنگن سفر کرده باشد.

جمع‌بندی

ایتالیا کشوری است که مقصد مهاجرتی بسیاری از افراد است. برای افرادی که نیاز به کار کردن در این کشور ندارند و درآمدشان از کشور مبدأ به‌قدری است که کفاف هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان در ایتالیا را می‌دهد، اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی بهترین روش مهاجرتی است. این افراد باید استطاعت مالی را اثبات کنند و خانه‌ای در این کشور داشته باشند یا برای مدت طولانی اجاره کنند.

به این مطلب امتیاز دهید.
[کل: 0 میانگین: 0]

تماس و مشاوره رایگان

فرم مشاوره رایگان مهاجرت

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید

آخرین مقالات وبلاگ

بدون دیدگاه

  • در این مدل مهاجرت اجازه کار هم وجود داره؟

    پاسخ
  • گیتی شیخان
    25 آگوست 2021 9:18 ق.ظ

    با سلام و سپاس
    ایا برای اقامت از طریق تمکن‌مالی علاوه بر مبلغ 31000 یورویی سپرده شده. نیاز به ارائه اعلام درامد ماهیانه هم می باشد ؟ مانند اسپانیا که 3000

    پاسخ
    • مدیریت تایید دیدگاه ها
      7 دسامبر 2021 12:43 ب.ظ

      درود بر شما، بله اثبات درآمد ماهیانه به همراه ارائه مدارک جزء الزامات این روش هست.

      پاسخ
  • آزاده جوان زاده
    14 سپتامبر 2021 1:51 ب.ظ

    مبلغ تمکن مورد نیاز رو میگید؟ فقط نفر اصلی باید 6 ماه ایتالیا باشه یا همه اعضای خانواده؟؟؟

    پاسخ
    • مدیریت تایید دیدگاه ها
      7 دسامبر 2021 12:32 ب.ظ

      همه اعضای خانواده که اقامت دریافت کردند، شرط حضور اعلام شده از طرف اداره اقامت را بایستی رعایت کنند. مبلغ تمکن برحسب افراد خانواده مشخص می گردد. جهت بررسی شرایط حتما با دفتر تهران هلدینگ رسام تماس بگیرید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

× مشاوره آنلاین