مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

دولت کانادا به مسئله حفظ بنیان خانواده، اهمیت فراوانی می‌دهد. بنابراین راه‌هایی را برای اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج در نظر گرفته است. البته قوانین مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج نکات و پیچیدگی‌های خودشان را دارند. این قوانین برای کسانی طراحی‌شده‌اند که از همسر کانادایی یا مقیم کانادای خود دور افتاده‌اند و می‌خواهند با او زندگی کنند. در این مقاله از موسسه مهاجرتی هلدینگ رسام به طور کامل به موضوع مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج می پردازیم.

نام و نام خانوادگی *
این فیلد را پر کنید
شماره موبایل *
این فیلد را پر کنید
  1. هلدینگ رسام
  2. وبلاگ
  3. مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج

با توجه به آمار مهاجرتی کانادا در سال‌های اخیر، همه‌ساله ده‌ها هزار نفر موفق به اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج می‌شوند. نحوه مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج به این صورت است که یکی از زوجین باید یا شهروند کانادا باشد یا اقامت دائم کانادا را گرفته باشد. آن گاه این فرد می‌تواند اسپانسر همسر خود برای مهاجرت به کانادا شود.

در کانادا، برخلاف ایران سه نوع رابطه زناشویی به رسمیت شناخته می‌شود. نوع اول، رابطه همسری است که همان رابطه زناشویی بین دو جنس مخالف با ثبت قانونی می‌باشد (Spouse). نوع دوم، عبارت است از زندگی دو نفر با هم زیر یک سقف مانند دو همسر، ولی بدون ثبت قانونی (Common-law Partner). در نوع سوم، دو نفر با هم رابطه زناشویی دائمی، عمیق و معنادار دارند، ولی بنا به دلایلی امکان زندگی مشترک زیر یک سقف را ندارند (Conjugal Partner). مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج برای هر سه نوع رابطه‌ای که گفته شد، ممکن خواهد بود. ولی حتماً باید بتوانید ثابت کنید که رابطه شما در یکی از دسته‌بندی‌های گفته‌شده، قرار می‌گیرد.

اقامت کانادا از طریق ازدواج

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

کسی که اسپانسر همسر خود می‌شود باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • سن بالای 18 سال
  • یا دارنده اقامت دائم کانادا یا شهروند کانادا باشد
  • در کانادا زندگی کند یا قصد زندگی در کانادا پس از اخذ اقامت دائم توسط همسرش را داشته باشد.
  • هم بتواند و هم بخواهد نیازهای اساسی مالی همسرش را به مدت 3 سال کاملاً تأمین کند.
  • نباید هنگام درخواست اسپانسر شدن، دارای همسر یا شریک زندگی دیگری باشد.
  • در سه سال گذشته، برای فرد دیگری اسپانسر نشده باشد.
  • سوءپیشینه نداشته باشد و به ویژه به جرایم خانگی، خشونت، تهدید و جرائم جنسی محکوم نشده باشد.
  • تاکنون نامه اخراج از کانادا نگرفته باشد.

کسی که اسپانسرشیپ از همسر خود دریافت می‌کند (فرد متقاضی) باید:

  • بیش از 18 سال سن داشته باشد.
  • دارای گواهی سلامت و گواهی عدم سوءپیشینه باشد.
  • بتواند درستی رابطه زناشویی را ثابت کند.

قوانین مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

برای اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج، نیازی نیست فرد متقاضی به هیچ کدام از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی تسلط داشته باشد. ولی احتمالاً برای اخذ شهروندی کانادا باید آزمون زبان بدهد و نمره کافی را کسب کند.

در صورتی که فرد متقاضی دارای بیماری باشد، اگر این بیماری تهدید برای سلامت عمومی یا ایمنی مردم کانادا تلقی نشود، مشکلی برای اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج نخواهد بود.

تا زمانی که درخواست اقامت کانادا در دست بررسی است، فرد متقاضی می‌تواند برای دوره‌های کوتاه‌مدت، کانادا را ترک کند. اما این مسئله تأثیر زیادی بر نتیجه درخواست خواهد داشت و بهتر است در این مدت، خاک کانادا را ترک نکنید.

اگر قصد ازدواج با یک کانادایی یا فرد دارای تابعیت کانادا را دارید، بهتر است نکاتی را در این باره بدانید. نخست آنکه ازدواج افراد زیر 18 سال در کانادا ممنوع است. البته برای افراد 16 و 17 ساله، این ازدواج با اجازه والدین موردقبول خواهد بود. همچنین دو همسری در کانادا غیرقانونی است. بنابراین برای ازدواج مجدد، نخست باید ازدواج اولتان پایان یافته باشد. باید افزود که در کانادا قانونی تحت عنوان مهریه وجود ندارد. یعنی پس از پایان یافتن ازدواج، تمام اموال بین دو نفر تقسیم می‌شود. با این حال، اگر هر دو طرف در ایران ازدواج کرده باشند، آنگاه دادگاه کانادایی، پیگیری امور مهریه را به دادگاه‌های ایرانی ارجاع خواهد داد.

قوانین جدید مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

مراحل مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

فرایند درخواست اقامت کانادا با ازدواج شامل دو بخش می‌شود:

  • فردی که اسپانسرکننده است، باید درخواست اسپانسری بدهد.
  • فردی که اسپانسر می‌شود، باید برای اخذ اقامت دائم کانادا جداگانه درخواست بدهد.

فرد اسپانسرکننده ابتدا فرم درخواست اسپانسری را در وب سایت IRCC (اداره امور مهاجرتی کانادا) تکمیل می‌نماید. سپس هزینه‌های لازم برای فرایند اداری را پرداخت و مدارک را ضمیمه آن می‌کند. آنگاه هم‌زمان با درخواست اقامت دائم فرد اسپانسرشونده، آن را در IRCC ثبت می‌نماید.

مدت زمان مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

مدت زمان لازم برای پردازش درخواست اسپانسرشیپ همسری کانادا، معمولاً از ابتدا تا پایان، 12 ماه به طول می‌انجامد. به ندرت پیش می‌آید که تقاضای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج، زودتر از این زمان تأیید یا رد شود. اما بسیاری از درخواست‌ها، بیشتر از 12 ماه طول می‌کشند. علت این طول کشیدن هم معمولاً این می‌باشد که ممکن است آفیسر به دلایل بیشتری برای اثبات واقعی بودن رابطه شما نیاز داشته باشد. یا مورد شما، پیچیدگی‌های خاصی داشته باشد.

هزینه مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

هزینه درخواست اقامت کانادا از طریق ازدواج برای خود اسپانسرشیپ، برابر با 75 دلار کانادا است. اما برای بررسی و تأیید شرایط متقاضی باید 475 دلار دیگر بپردازید. همچنین هزینه اخذ اقامت دائم کانادا برابر با 500 دلار است. انگشت‌نگاری نیز از مهم‌ترین مراحل می‌باشد و 85 دلار برایتان هزینه خواهد داشت. این‌ها مجموعاً روی هم  1135 دلار می‌شود. اگر فرد متقاضی (اسپانسرشونده) دارای فرزندان وابسته‌ای است که همراه او مهاجرت می‌کنند، آنگاه به ازای هر فرزند نیز باید 150 دلار پرداخته شود. ضمناً برای استان کبک کانادا، باید مبلغ 289 دلار دیگر را هم به مبلغ مجموع 1135 دلار، اضافه کنید.

هزینه مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

مدارک موردنیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج

مدارک لازم برای اسپانسرشیپ کانادا به شرح زیر هستند:

  • فرم تقاضای اقامت برای فرد متقاضی به صورت تکمیل‌شده
  • ارائه مدارک اقامتی همسری که تابعیت کانادا را دارد
  • مدارک شناسایی
  • سند ازدواج
  • گواهی عدم سوءپیشینه از همه کشورهایی که فرد متقاضی در آن‌ها زندگی می‌کرده است، از شش ماه قبل تا به امروز.
  • گواهی سلامت برای فرد متقاضی
  • رسید پرداخت هزینه‌های اداری
  • عکس دیجیتال
  • پاسخ به پرسش‌نامه ارزیابی اطلاعات رابطه و اسپانسری
  • عکس‌ها و کارت دعوت ازدواج
  • گواهی تولد یا فرزندخواندگی فرزندانی که متعلق به هر دو زوجین هستند
  • اثبات ثبت رسمی ازدواج

همچنین برای درخواست اقامت دائم کانادا، همه مدارک مربوط به اخذ اقامت کانادا باید جداگانه ارسال شوند.

مدارک لازم برای اثبات صحیح بودن رابطه زناشویی

در مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج جهت اثبات رابطه زناشویی، دست کم باید دو مورد از مدارک زیر را ارائه کنید:

  • مدارکی که نشان دهند زوجین دارای ملک مشترک هستند.
  • حساب‌های بانکی مشترک زوجین.
  • قبوض آب و برق و غیره با نام هر دو زوجین.
  • کپی کارت شناسایی زوجین که نشان‌دهنده تاریخ ازدواج باشد.
  • قبض پرداخت یا فرم مالیات که نشان دهد زوجین در یک آدرس زندگی می‌کنند.

البته راه‌های دیگری نیز برای اثبات درستی یک رابطه زناشویی وجود دارند. شما باید بتوانید به هر نحوی که می‌شود، آفیسر را قانع کنید که زن و شوهر واقعی هستید. مثلاً عکس‌های عروسی می‌تواند به شما در این مورد کمک کند. همچنین اگر رابطه شما شرایط خاصی دارد، می‌توانید آن را توضیح دهید تا شک آفیسر را رفع کنید. همچنین می‌توانید با دلیل و مدرک ثابت کنید که همه اعضای خانواده و فامیل، شما را به عنوان زن و شوهر واقعی و رسمی می‌شناسند.

مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج صوری

از سال 2012 به بعد، قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج در نظر گرفته شد. یکی از بندهای این قوانین این بود که برای اثبات صحت ازدواج، زوجین باید دست کم از 2 سال پیش از ارسال تقاضا، با هم رابطه جدی داشته باشند. البته حتی در صورتی که رابطه بیش از 2 سال بوده باشد، باز هم ممکن است صحت آن را رد کنند.

پیش از اعمال این قانون، خیلی‌ها به دنبال کیس ازدواج در کانادا بودند تا با پرداخت مبلغی به آن شخص، برای اخذ اقامت کانادا اقدام کنند. برخی افراد نیز با ثبت‌نام در یک سایت ازدواج در کانادا، چنین خدماتی را ارائه می‌دادند. اما در حال حاضر ریسک مهاجرت به کانادا با ازدواج صوری، بسیار بالا می‌باشد. یعنی هم ممکن است رد شوید و هم درصورتی که لو بروید، سابقه بدی برایتان می‌شود. در نتیجه، راه‌های دیگر مهاجرت به کانادا نیز برای شما به دلیل سوءسابقه، سخت‌تر خواهند شد.

برای ارتباط با مشاورین ما می توانید از طریق پیج اینستاگرام هلدینگ رسام اقدام کرده و یا از طریق شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید.
[کل: 1 میانگین: 5]

تماس و مشاوره رایگان

فرم مشاوره رایگان مهاجرت

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید

آخرین مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

× مشاوره آنلاین